Beroemdheden en magazines, een gezegend huwelijk

The Kardashians

Beroemde mensen, zogenaamde ‘celebrities’ kunnen niet zonder magazine media. Waar zouden de Kardashians zijn zonder de roddelpers? En dichter bij huis: de ‘sterren’ van Thuis en Familie? En ook de mode-, film- en muziekwereld hebben de erkenning en aandacht van de betrouwbare gidsen op de redacties nodig om te floreren.

Het mooiste is het om als beroemdheid een magazine met je eigen naam te hebben: een periodiek platform als personal branding en fan- of community-basis. Dat start meestal met een papieren uitgave om vervolgens uit te groeien tot een multikanaal merk. Zoals Linda de Mol in Nederland en Oprah in de Verenigde Staten.

Lees ook: Waarom Taylor Swift een eigen magazine maakt

Hoewel Linda en O! al jaren bestaan (resp. 11 en 18 jaar) en momenteel tot de succesvolste magazines in hun land behoren, is het papieren ‘celebrity magazine’ niet alleen weggelegd voor gevestigde sterren op leeftijd: nieuwe titels over (nieuwe) beroemdheden verschijnen regelmatig. Gwyneth Paltrow bracht afgelopen jaar nog haar eigen titel ‘Goop’ via Condé Nast uit; in Nederland verscheen in 2017 de titel &C van musicalster Chantal Janzen en in Duitsland deze week nog de titel JWD rond tv-personality Joko Winterscheidt.

Bloggers en influencers

Denk bij ‘celebrity’ ook niet te beperkt  aan de entertainmentwereld, want in het digitale tijdperk kan ook een succesvolle influencer of blogger een beroemdheid op zichzelf zijn. We schreven op deze website bijvoorbeeld al over The Pioneer Woman in de VS en Giallo Zafferano in Italie, twee recent gelanceerde printmagazines op basis van succesvolle foodblogs/-bloggers.

Meredith kwam onlangs met The Magnolia Journal van Joanna and Chip Gaines, de sterren van het televisieprogramma “Fixer Upper”. De eerste editie was direct uitverkocht en het magazine was binnen het jaar een instant succes met 1,2 miljoen papieren verkochte exemplaren. Voor de beroemdheden (idem grote merken – lees ook dit artikel) is een partnership met een uitgeverij interessant en lucratief vanwege de aanwezige journalistieke expertise, doelgroepkennis en infrastructuur.

Loyale fan-basis

Voor mediabedrijven is samenwerking met een beroemdheid (of merk) alleen interessant (lees: de investering waard) indien deze een bestaande loyale fan-basis van voldoende omvang met zich meebrengt. In het geval van The Magnolia Journal speelt mee dat home deco in het DNA van Meredith verweven zit. Zoiets als Roularta of Sanoma een ‘Baksteen in de maag’-magazine met Roel Van der Stukken maakt.

Uiteraard speelt in ons land de kleinere lezersmarkt uitgevers parten, aangezien weinig tot geen beroemdheden de taalgrens overschrijden en de verkochte oplages altijd beperkt blijven. Dat maakt dat een goed businessmodel veel lastiger is dan in grotere landen. Bovendien werkt onze losse-verkoop-traditie ook niet mee om stabiliteit te creëren voor nieuwe magazines.

Inkomsten uit lezersmarkt

Zoals niet ieder huwelijk een happy end heeft, zo stranden natuurlijk ook sommige ‘celebrity magazines’. In België is het bekendste voorbeeld waarschijnlijk Goedele, dat ondanks een zeer degelijk lezerspubliek de adverteerders onvoldoende kon bekoren. Ook een herstart bij een andere uitgever bracht helaas geen succes.

Nieuw te starten celebrity magazines zullen dan ook andere inkomstenstromen, met name uit de lezersmarkt, moeten aanboren, zoals events, services en e-commerce. Ze maken de meeste kans als hoog kwalitatieve uitgave met een lagere verschijningsfrequentie en een fatsoenlijke coverprijs.

Meer over hetzelfde onderwerp: