Adverteerders gebruiken native advertising te veel als een vervangmiddel voor campagnes. Terwijl net op lange termijn content marketing zijn waarde bewijst. Dat vindt Bart Lombaerts. Hij schreef samen met Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens het boek ‘Content Marketing – van marketeer tot uitgever’ dat sinds deze week in de boekhandel ligt.
Native advertising wordt onderbenut, vind ik. Het wordt immers maar al te vaak gereduceerd tot een andere manier om een campagne te voeren, tot een middel dat een of enkele keren wordt ingezet. En dat terwijl native advertising toch een vorm van content marketing is. En content marketing iets is dat je bij voorkeur ‘in the long run’ ziet.
Je kan geen engagement aangaan met klanten, prospecten of Jan Modaal door links en rechts eens een Facebookpost, een newsletter of native advertising de wereld in te sturen. Neen, constant en consequent volhouden, dat is het. Een proces. Succes heeft tijd nodig. Het meeste recente boek van Pascale Naessens zal ongetwijfeld beter verkopen dan haar eerste.
Klakson
Een van de beste voorbeelden van zo’n lange termijn aanpak vond ik terug in Klakson, een klassieker in de gratis regionale pers, althans voor wie net als ik het Merchtemse woont. Landmeter Theo De Bisschop is er om de twee nummers in aanwezig. Niet met een advertentie. Wel met het antwoord op een vraag die mensen die met het kopen of verkopen van een onroerend goed in hun hoofd zitten zich stellen. Echt interessant leesvoer. Als ik een landmeter nodig heb, ik weet wie ik bel.
Bovendien zou die focus op lange termijn adverteerders en magazine media wat dichter bij elkaar kunnen brengen. Welke studie je er immers ook bijneemt, steevast wordt de groei van content marketing binnen de adverteerdersbudgetten in de picture gezet en wordt de focus van magazine media-uitgevers op native advertising benadrukt. Hier bloeit iets moois, denk je dan… Iets wat meer is dan een onenightstand.
Bolt vs. Kimetto
Wat natuurlijk niet betekent dat native advertising enkel nog als een jaarplan mag ingezet worden.
Reclamecampagnes (en native advertising die zo wordt ingezet) mogen dan wel een sprint zijn en content marketing een marathon, ik lik duimen en vingers af als ik Usain Bolt zich op gang zie trekken! Maar misschien biedt het denken in marathontermen zowel adverteerders, regies als mediabureaus een ietwat andere (of ruimere) kijk op de zaak. Dennis Kimetto, de wereldrecordhouder op de marathon, zal het graag horen.
Wij mogen 5 gratis exemplaren weggeven van het nieuwe boek ‘Content marketing – van marketeer tot uitgever’.
Wilt u kans maken? Klik dan snel hier!
De eerste 5 inzenders ontvangen een gratis exemplaar
Lees ook onze andere columnisten:
- Davy Caluwaerts: Klaar voor de print renaissance?
- Steven Van Belleghem: “Wanneer geeft Sanoma Joy Anna Thielemans een contentplatform?”
- Nigel Hollis: Moeten we massamedia opnieuw definiëren?
- Davy Caluwaerts: Innovatie in print? Yes, we Cannes
- Harry De Mey: Truken als native advertising, beschadigen ons vak
- Davy Caluwaerts: Gazellen in rust.
- Jorrit Hermans: Hoe longreads de verhalen van magazines kunnen verrijken.
- Jorrit Hermans: Creativiteit zit vandaag vòòr het medium in plaats van erin.