De column van Damien: StuMPA 2020: een groots jaar in het vooruitzicht

Damien Lemaire op de StuMPA

Op vrijdag 3 april verdedigen de 20 finalisten van de StuMPA hun creatie en zal de jury de winnaars kiezen. Juryvoorzitter Damien Lemaire, hoofdredacteur van Media Marketing, heeft alvast zijn voorkeuren…

De genomineerden van StuMPA 2020 ontdekt u hier

Dit jaar beoordeelde de StuMPA-jury, bestaande uit drie creatieven, twee docenten en drie journalisten uit de vakpers (onder wie uw dienaar die ook met veel plezier de rol van juryvoorzitter op zich neemt), een honderdtal creaties (tegenover een zeventigtal in 2019). Als dat geen record is, hebben we tenminste te maken met een uitzonderlijk en zelden geregistreerd deelnemersaantal.

Zoals altijd zat er tussen de inzendingen voor elk wat wils (wat je ook zou kunnen zeggen van de uitstekende lunch die opgediend werd na de eerste tafelronde), met een aantal uitschieters. Het was lang geleden dat ik zo snel overtuigd werd door bepaalde deelnemers.

Dat geldt meer bepaald voor drie van hen. Twee natuurlijk vanwege het idee, maar vooral voor de kwaliteit van hun uitvoering. De derde voor het slimme concept, of liever het relevante insight, zoals Sam De Win die als CD bij Prophets in de jury zetelde, zeer terecht opmerkte.

Als twee van die drie cases niet naar de Cannes Lions vliegen en de derde niet het gala van de CB Awards in Knokke mag bijwonen, geef ik niet alleen mijn ontslag als juryvoorzitter, maar ook als hoofdredacteur van Media Marketing (en aangezien je toch niet weet over welke werken ik het heb, neem ik geen groot risico).

Alle gekheid op een stokje, bij dit soort oefeningen is het altijd leuk om de verschillen in beoordelingen en smaken bij de juryleden vast te stellen, vaak al naargelang hun expertise. Dat maakt de StuMPA ook zo waardevol: het creatieve en conceptuele niveau van de enen versus de frisheid, het enthousiasme en de kritische blik op de haalbaarheid van de anderen. Dat levert een perfecte mix op die meestal komt tot het best mogelijke palmares.

Toegegeven, elk jaar wordt onze taak als jurylid ook aanzienlijk vergemakkelijkt door het magere concept of de povere uitvoering van een heel aantal werken. Soms (gelukkig heel zelden) zijn ze zelfs een aanfluiting van het vak.

Daarmee, beste docenten, bewijzen jullie je studenten geen dienst. De school dient niet alleen om technieken en disciplines aan te leren. Ze heeft ook de plicht haar discipelen erop te wijzen dat het beroepsleven geen rustig voortkabbelend beekje is. Dat geldt zeker voor de reclame en de creatieve departementen, waar de af te leggen weg niet alleen lang, maar ook bochtig en voorzien van flink wat hindernissen is. Om over de wolven langs de kant nog maar te zwijgen.

_DSC5292 Damien Lemaire, Media Marketing

Lees ook: