De column van Sam De Win: digitale moeilijkheden

Portrait Sam De Win, Prophets

Hoe kunnen magazines profiteren van de mogelijkheden die het digitale biedt? Die vraag stelt Sam De Win, Creative Director bij Prophets, zich. Zijn antwoord is tweeledig.

Hoe gaan magazines vandaag de dag om met de digitale mogelijkheden? Of moet ik zeggen: digitale moeilijkheden. Want het blijft geen evident verhaal uiteraard. Langs de ene kant verliezen nogal wat magazines marktaandeel terwijl langs de andere kant (meestal) jongeren meer en meer de digitale detox opzoeken via niche en gespecialiseerde bladen. Een moeilijke spreidstand.

Maar ook een spreidstand waarvoor ik twee oplossingen zie. Enerzijds biedt pluscontent een ‘way out’. Pluscontent kan twee dingen betekenen. Ten eerste: gewoon extra content, maar ten tweede en des te belangrijker: meer kwalitatieve content.

Maar hoe creëer je die kwalitatieve content ondanks de dalende inkomsten vanuit de adverteerders? Met een paywall! Je kan deels de dalende reclame-inkomsten compenseren en je krijgt als magazine meer financiële slagkracht om interessante en kwalitatieve content te produceren. Exclusieve content waar de lezers voor terugkomen en waar ze nog wél een abonnement voor willen afsluiten. Bovendien kan je hen ook nog eens unieke content aanbieden in ruil voor persoonlijke informatie. En aangezien je meer inzicht krijgt in je lezers kan je nog beter inspelen op hun interesses. Of hoe ‘plus’ dus meteen heel wat extra waarde genereert voor magazines…

Anderzijds moeten ze volgens mij hun heil zoeken bij het vergroten van het communitygevoel. Communities verdienen het om digitaal verder geëxploreerd te worden. Het zijn momenteel vooral vrouwenbladen die daarop mikken, maar er zijn ook carlovers, muziekliefhebbers, sportfanaten… waar een groot communitygevoel leeft.

Rifraf website

Neem nu bijvoorbeeld de zeer interessante RifRaf-case. RifRaf is het gratis muziekmagazine dat na 27 jaar in 2016 de boeken toe deed. En nu is het (bijna) terug van weggeweest. Eind augustus verscheen namelijk – na de doorstart – Editie 0 met de boodschap dat Editie 1 pas zal verschijnen als er tegen 10 november €50.000 via crowdfunding verzameld is. Wanneer ik dit stuk schrijf (30 oktober) staat de teller op €57.272 and counting. Een duidelijk teken dat er toch heel wat muziekliefhebbers het magazine terug willen (vasthouden).

Koppel daar dan nog eens pluscontent aan online, achter een paywall, en je creëert het ideale magazine voor een hele community. En voor mij.

Sam De Win, Creative Director, Prophets

Onze andere columnisten lezen?