Euh… artificial intelligence?

Artificial intelligence

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Zo geeft Steven Van Belleghem (Nexxworks) ons meer info over artificial intelligence.

Kunt u artificial intelligence kort omschrijven?

Artificial intelligence is een computersysteem dat in staat is om grote hoeveelheden data te verwerken en daar vervolgens zaken mee te doen die het sneller, performanter en juister kan dan de mens.

De term bestaat al zeer lang: meer dan 50 jaar geleden werd de Turingtest ontwikkeld. Die moet bepalen of computers menselijke intelligentie hebben. Dat zal het geval zijn wanneer ze conversaties met mensen kunnen voeren zonder dat deze personen door hebben dat ze met een computer aan het praten zijn. Ondanks ontwikkelingen als chatbots hebben we dat punt nog niet bereikt.

Wilt u weten wat artificial intelligence voor klanten kan betekenen? Bekijk de video.


Waarom blijft het een trend in 2018?

Wat 2007 voor mobile was, was 2017 voor artificial intelligence. In 2007 kwam de iPhone uit, waardoor communicatie veel mobieler begon te verlopen. In 2017 versloeg AlphaGo, de computer van Google, de beste Go-speler op het wereldkampioenschap. Een mijlpaal, maar desondanks zitten heel wat ontwikkelingen nog in een vroege fase. Ik denk dan ook niet dat 2018 het jaar van artificial intelligence wordt, volgens mij wordt het de grote trend van de volgende 10 jaar.

Een interview van Steven Van Belleghem met AI prof Pieter Abbeel.

Welke toepassingen met magazine media ziet u?

Ik zie twee richtingen. Enerzijds zullen bepaalde artikels door een computer geschreven kunnen worden. Ik denk aan financiële berichten, sportverslaggeving… Le Monde publiceerde al artikels op basis van de verkiezingsuitslagen, geschreven door een computer.

Anderzijds zullen we dankzij AI beter de context van de gebruiker van bijvoorbeeld een magazinewebsite kennen. Media proberen hun content steeds meer te personaliseren, maar dat gebeurt heel vaak door rekening te houden met gedrag in het verleden. In de toekomst zullen ze door AI meer informatie hebben over de context waarin een gebruiker zich bevindt. Dat zal voor betere personalisering zorgen.Magazines zullen dus zeker hun voordeel kunnen doen met artificial intelligence.

At the Digital Innovators Summit 2018 a number of speakers talked about AI. See what they had to say in the videos below:

Linda Ligios, managing editor of Springwise Innovation: AI is helping social media teams find the data they require much more quickly and efficiently. “In some instances finding the most socially influential people and then connecting with with companies to find most relevant influencers for audiences. This saves the company time and increase marketing efforts.”

AI experts tend to break the discipline down into separate chronological streams. In his presentation Dieter Reichert CEO of censhare, a company which has pioneered a smart content management system, ran through three different iterations.

“The media is fighting with uneven weapons.” Chris Boos from the companty Arago, says. “In this reality if you want to survive you will need a strong brand, you need innovation and you need to be big on service.” Companies need to isolate what the key benefits of AI are to the media business. Broadly speaking most machine learning systems impact on companies in a number of ways. It can makes them more efficient, it can potentially help them to reduce costs and ultimately it invariably delivers tasks in a more reliable and accurate way than humans do.

Jenny Griffiths of Snap Tech, a company which uses machine learning to enable a visual search system that delivers significant monetisation opportunities for online publishers. Snap Tech’s core API focuses on finding similar fashion from an input image; be it a product shot, a model shot, user generated content or celebrity editorial photography.

“AI will be a publisher’s best friend, not something to be feared. If designed properly it is not something to replace jobs or industries, but the ultimate tool to increase productivity and profitability.” To explain she described the tedious process that magazine editors have to undertake to deliver ‘get the look; type features which showcase, for example, similar items of clothing to that been worn by a celebrity.

Zin in meer?