Hoe zou het zijn met… StuMPA-winnaar Simon Pyson?

Simon Pyson

Op 5 april worden de nieuwe StuMPA-winnaars bekendgemaakt; intussen al voor de 10e keer! Reden genoeg om eens na te gaan hoe het de vorige winnaars vergaat. Simon Pyson bijvoorbeeld. In 2017 winnaar van de Gouden StuMPA en intussen Junior Creative bij Happiness Brussels.

Hoe zou het zijn met… de vroegere StuMPA-winnaars? – Maxime Siquet

De genomineerden zijn intussen bekend (lees hier wie het dit jaar zijn) en bereiden zich voor op de verdediging van hun creatieve idee. Op 5 april zien we daarvan het resultaat en beraadt de jury zich over de winnaars.

Ook Simon Pyson maakte het mee. In 2017 was hij via Luca School of Art Ghent finalist en ging hij met de oppergaai naar huis (met een campagne voor Sensoa). Hij kijkt er tevreden op terug: “Mijn deelname aan Stumpa heeft me niet direct aan een job geholpen, maar het is wel een mooie springplank. Als je wint verschijnt je naam in de vakpers, je ontmoet mensen in Cannes en je hebt een erkend idee voor in je boek.”

Gouden StuMPA

Da’s natuurlijk de directe en uiterlijke return. Maar een award als StuMPA betekent veel meer, zo zegt Pyson. “Een grote les die ik getrokken heb uit Stumpa is dat een idee vloeibaar is”, zo zegt hij. “Waarmee ik bedoel dat je het altijd kan blijven kneden en kan zoeken naar een andere manier om het te doen, naar een ander merk waarvoor het misschien beter werkt. Het hoeft niet te stoppen bij een inzending. Als je echt in een idee gelooft, draai en keer het tot je het verkocht krijgt. Doe je dat niet, dan kom je in Cannes een andere versie van jouw idee tegen, maar dan beter. Kijk naar mijn inzending voor StuMPA en de pee ad van Ikea, en je snapt waarover ik het heb…”

Blijven plakken

StuMPA heeft Simon Pyson ook veel geleerd over print. “Geen makkelijke opgave maar wel nog dagelijkse kost”, zo zegt hij zelf. “Al denk ik wel dat er een onderscheid te maken is tussen klassieke print en ‘innovatieve’ print. Bij innovatieve print, wat eveneens de briefing voor StuMPA is, wordt er gebruik gemaakt van een bepaalde technologie waardoor het concept print steeds nieuwe lagen kan krijgen, naarmate de technologie verandert. Daarom ben ik elk jaar opnieuw benieuwd naar welke nieuwe creatieve laag print gekregen heeft door de StuMPA-inzendingen.”

Klassieke print is hoe dan ook nog steeds relevant, vindt Pyson, al voelt het soms aan als een vergeten/verloren ambacht. “Het verplicht je om je campagne of je boodschap tot de essentie te herleiden.” Aldus de man die sinds zijn StuMPA-deelname Humo leest. “Ik kocht het magazine om er mijn advertenties in te plakken en op te sturen maar ik ben zelf blijven plakken aan het tijdschrift…”

The real world

Intussen werkt Simon Pyson als Concept Provider bij Happiness Brussels. Met op zijn conto straffe campagnes voor o.a. Carlsberg, DVV en sp.a. Geen wonder dus dat hij enorm tevreden is in zijn job: “Als creatief heb je geen enkele dag die verveelt. Je zit met mensen aan tafel die allemaal vechten voor creativiteit en dat is mooi om te zien. Elke dag is een uitdaging om de boodschap van een klant zo leuk of zo slim mogelijk over te brengen naar de consument.”

Is de stap tussen studeren en werken niet groot, luidt onze slotvraag. Pyson ziet een groot verschilpunt: “Het grootste verschil tussen reclame studeren en er in werken is dat het niet stopt bij het bedenken van het idee. Een idee heeft tal van hordes te doorstaan voor het uitgebracht wordt en kan altijd op het laatst moment gecanceld worden. Het is belangrijk dat je elke dag opnieuw de motivatie hebt om met nieuwe en betere ideeën voor de dag te komen.” Een niet mis te verstane boodschap voor de huidige StuMPA-generatie…

Meer lezen over dit onderwerp?