Influencers: authenticiteit grootste zorg digital natives

Influencer Intelligence - What Consumers Think

Influencers zijn steeds belangrijker geworden in marketing, maar er zijn ook kritische geluiden te horen (lees ook: Slechts 4% internetgebruikers vertrouwt influencers). De verwachting is dat het medium de komende jaren steeds meer budget naar zich toetrekt. Met name de houding van de digital natives zal de effectiviteit ervan voor marketing bepalen. Hoe denken zij over influencers en welke eigenschappen maken een goede influencer?

De meeste Millennials (61%) zijn al eens beïnvloed door een social media contentmaker, zo geven ze toe in het onderzoek van Influencer Intelligence. Het onderzoek (in UK en US) is een vervolg op het Influencer Report en duikt dieper in de attitudes van de belangrijkste consumentengroepen van het moment.

Graph influence of social media influencer content

De belangrijkste conclusies op een rijtje:

  • Authenticiteit is de grootste zorg die consumenten hebben ten aanzien van influencers.

Graph greatest concerns influencer marketing

  • 61% van consumenten zegt dat authenticiteit de belangrijkste eigenschap is van een influencer

Graph most important attributes of social media influencer

Graph behaviour towards social media influencers - disagree

  • De content van de minder groten is toegankelijker en dichterbij voor veel consumenten. Bovendien vinden ze dat kleinere influencers beter zijn in het engageren van volgers in gesprekken.
  • Bijna 30% van de digital natives zegt dat influencer content hen aanzet tot impulsaankopen. 28% geeft aan dat ze weleens direct doorgeklikt en gekocht hebben.
  • 79% van consumenten geeft de voorkeur aan influencer content boven advertenties en aanbevelingen door beroemdheden.

Graph behaviour towards social media influencers

  • Voor nieuwe onafhankelijke merken zijn influencers een belangrijke opportuniteit, omdat influencers hier voor consumenten (61%) echt impact hebben.
  • Niet de grootste influencers zijn het meest gewaardeerd, maar de middelgrote en kleinere. Dit is geheel in lijn met andere onderzoeken (lees hier meer).

Authenticiteit is dus uitermate belangrijk. In het onderzoek geeft 46% aan dat content voor hen authentieker en aantrekkelijker moet zijn, willen ze influencer-campagnes in de toekomst vertrouwen. Veel jongeren hebben social media influencers al in de fout zien gaan en hun enthousiasme is daardoor bekoeld. De grootste zorg van veel marketeers is op dit moment dan ook fraude en de ‘fake followers’ die er in grote getalen blijken te zijn.

Graph what would it take to trust and buy into influencer-led campaigns

De digital native generatie is zeer kritisch over influencer campagnes: het moet zeer overtuigend authentiek zijn en er mag absoluut geen geforceerde of te commercieel gestuurde alliantie zijn tussen merk en influencer, want dan haken ze al snel af. Dat is ook terug te zien in het dalende belang dat ze aan ‘celebrities’ hechten. Merken associëren zich beter met belangrijke issues zoals ethische productie, carbon voetafdruk en progressieve waarden (lees ook: Gender: moedige marketeers oogsten meer succes).

De rol van influencers in het beslissingsproces is complex en kan gaan van directe aankoop tot hulp bij oriëntatie, onderzoek en de uiteindelijke aankoopbeslissing.

Bron: Influencer intelligence

Gerelateerde artikels: