Magazine Media 360°: groeiende vraag naar kwaliteitscontent

Media Magazine 360° - FIPP Awards

Op woensdag 11 mei werden tijdens FIPP London de Insight Awards uitgereikt voor de beste onderzoeken ter promotie van magazine media. Overall winner was MPA voor zijn Magazine Media 360° Brand Audience Report. Eerder schreven we al over de gouden award voor Sanoma’s ‘BrandCompass’.

FIPP Award 2016 Magazine Media 360

De Amerikaanse magazinesector lanceerde dit sterke initiatief via MPA in september 2014 en heeft het sindsdien verder ontwikkeld tot een sales tool (geen resultaat? Geld terug). Door een nieuwe maatstaf voor succes van magazine media neer te zetten (=het totale merk) en hierover maandelijks te rapporteren, veroorzaakte de sector een herwaardering van magazine media als kwalitatief, engagerend advertentiemedium. De nieuwe meting brengt de vraag naar magazine content op alle platformen in kaart: print+digital edities, websites (laptop/desktop), websites (mobile), en video. En laat zien dat de vraag naar kwalitatieve content blijft stijgen met 10-20% (afhankelijk van de categorie – bekijk het rapport voor de details).

Het baanbrekende werk van de MPA dat de discussie over magazine media positief veranderde en een nieuwe visie op de toekomst geeft, was reden voor de FIPP-jury om een overall prijs aan de MPA toe te kennen:

“Kudos to the MPA for not only changing but leading the conversation about the multi-platform vitality of magazine media audiences. A remarkable project that has gained global traction and has helped the MPA firmly take control of the narrative for magazine media.”

Het Magazine Media 360°-rapport wordt inmiddels gezien als de ‘industry standard’ in de VS en wordt gebruikt naast andere indicatoren als verkoop. MPA heeft met dit project vele anderen geïnspireerd en in diverse landen zetten magazinefederaties vergelijkbare initiatieven op, zoals in Spanje, Nederland en Engeland.

Tijdens FIPP London presenteerde Geert Van Boxem van Sanoma een voorbeeld van een 360°-meting uit eigen koker, in dit geval van het home-deco magazine vtwonen:

VT Wonen 360

Dit laat een zeer gezond beeld van het magazinemerk zien: +22%, dankzij een sterke groei van publiek op de website (laptop/desktop en mobiel) en sociale media.

Bekijk het Magazine Media 360° factbook hier

 

Lees ook deze gerelateerde artikels: