Magazines eisen primaire aandacht

Second screen mobile/tv

Het recente onderzoek van RMB MediaXperience bevestigt dat magazines de aandacht voor zich opeisen. Lezen is een activiteit die primaire focus vraagt, zo weten we uit andere onderzoeken. Niet verwonderlijk dus dat uit het RMB-onderzoek blijkt dat magazines het minst als tweede activiteit, zeg maar second screen, gebruikt worden, naast tv: 1% versus 51% voor websites en 48% voor social media (dagbladen: 8%).

Grafiek multitasking: surfing & networking above all

Het MediaXperience onderzoek concentreert zich op het multitasken van media (multitasken kan ook met andere activiteiten, bv. tv-kijken of lezen tijdens het eten). In de loop van een gemiddelde dag doet 42% van de Belgen aan media-multitasking (51% bij 15-24-jarigen). Het aandeel multitaskers per type mediaconsument ligt tussen 33% (audio) en 48% (websites). Voor de pers is dat 44% volgens RMB.

De presentatie op de RMB-website laat zien dat de meest voorkomende mediacombinatie die van video en internet is: 27% van de Belgen is dagelijks gelijktijdig bezig met het bekijken van video (tv-zenders of andere bewegende beelden) en het bezoeken van websites of sociale netwerken. De favoriete combinatie van apparaten is tv en pc (25%), gevolgd door tv en gsm (12%). Papier wordt vooral in combinatie met radio en pc gebruikt (beiden slechts 4%).

Wetenschappelijk bewijs stapelt zich op dat multitasking vrijwel onmogelijk is. Twee complexe activiteiten (die dus niet automatisch zijn) kunnen wij mensen niet tegelijk uitvoeren. We zijn seriële ‘single-taskers’ en het overschakelen van een activiteit naar een andere kost tijd en energie. Mensen die denken dat ze goed zijn in multitasken, blijken daar zelfs het slechtst van allen in te zijn. Bovendien onthouden ze minder en maken ze meer fouten.

Het feit dat magazines primaire aandacht krijgen, blijkt dan ook een van de redenen te zijn dat magazine-reclame zo goed werkt.

Bron: RMB