Marketing in tijden van corona: wat (niet) te doen?

street signs Marketing Av and Strategy str

We zitten middenin een historische gebeurtenis, iets wat ons allemaal raakt en bezighoudt. Is het een goed idee om daar als merk of bedrijf op in te spelen? Dat hangt er nogal vanaf hoe je dat doet, zo blijkt uit ervaring in vergelijkbare situaties. Het kan gemakkelijk zeer negatief uitpakken.

Lees ook: Wie vertrouwen we in de Coronacrisis het meest?

Voor China lag de SARS-epidemie (2003) nog redelijk vers in het geheugen. WARC bekeek of er uit die periode lessen te trekken zijn voor de marketeers van vandaag.

Geen salespromoties en awarenesscampagnes

De meeste merken zijn zo verstandig om een beetje aan de zijlijn te blijven tot de uitbraak onder controle is en niet allerlei commerciële boodschappen op de bezorgde bevolking af te sturen. Sales promoties, productgedreven communicatie en awareness-bouwen zijn uit den boze, aldus Dentsu Aegis Network.

Alleen het delen van feitelijke informatie over preventie en tastbare ondersteuning van getroffenen is op dit moment aan de orde. Zoals telecomproviders die nu gratis databundels en belminuten uitdelen om thuiszitters het leven te veraangenamen.

Groot risico met vertrouwen

Zelfs merken die in de coronacrisis heel relevant zijn, zoals hygiëneproducten en medicijnen, moeten oppassen dat hun marketing als eigenbelang en profiteren van andermans ellende geïnterpreteerd wordt, zo waarschuwen experts. Het zijn cynische tijden en goede bedoelingen kunnen verkeerd begrepen worden. Het lijkt logisch dat pijnstillers en neussprays juist nu adverteren, maar ze begeven zich op glad ijs en nemen een groot risico met het vertrouwen van mensen.

“Your ultimate goal should not be just how to make money, you should aim to create value for consumers. At this point in time, it’s not about what the company can do to remain profitable, but what the company can do for consumers to satisfy their needs”, aldus de chief innovation officer van WE Marketing Group en managing partner van WE Digital.

Welke sectoren profiteren?

Aan de andere kant zullen merken die hun marktpositie en bekwaamheid benutten om mensen echt te helpen tijdens deze crisis, een positieve indruk achterlaten. Chinese bedrijven als Alibaba, Tencent en WeChat geven het goede voorbeeld met een allerlei initiatieven, zoals schenking van mondmaskers aan andere landen en het bestrijden van misinformatie.

Bedrijven die het meest profiteren van deze crisis zijn uiteraard thuisbezorg- en e-commerce-diensten en online consumptie, zoals e-learning, gaming, live streaming en virtual entertainment. Maar ook thuiswerkoplossingen en –software zullen een grotere acceptatie zien.

Live streaming content zal meer geproduceerd en geconsumeerd worden, aangezien meer mensen er tijd voor hebben nu. Dit zal leiden tot veranderingen en innovaties bij gebruikers en in businessmodellen, die wellicht blijvend zijn. Het Chinese techbedrijf ByteDance streamt bijvoorbeeld een nieuwe bioscoopfilm ‘Lost in Russia’ via de verschillende videoplatformen en zet zo de (gesloten) bioscopen buitenspel.

Bron: WARC

Gerelateerde artikels: