Media-expert over magazine media in België: Marijke Haccour

Marijke Haccour - Zigt

Hoe kijken media-experts naar de evoluties in het Belgische magazine medialandschap? En waaraan hebben ze nood? We vroegen het aan een reeks experts binnen de mediabureaus. Deze keer aan de beurt: Marijke Haccour, Media Consultant bij ZIGT Media.

Hoe evalueert u de inspanningen van de uitgevers van magazine media in het Belgische medialandschap?

Ik vertel geen geheimen als ik zeg dat de markt de afgelopen jaren onder druk stond. Het waren zware jaren, zeker voor de printedities. Sommige uitgevers zijn daar beter meer omgesprongen dan andere. Sanoma heeft ons bijvoorbeeld altijd positief verrast met hun aanpak: zij waren bereid om verder te denken dan het verkopen van pagina’s, probeerden native advertising te integreren…

Bij de overname door Roularta is die manier van werken een beetje zoek gegaan, waar we ook alle begrip voor kunnen opbrengen. We zijn dus benieuwd om te zien hoe Roularta de manier van werken van Sanoma omarmt en integreert.

Hoe schat u de situatie voor de uitgevers op dit moment in?

Kwaliteit is duidelijk opnieuw een hot topic bij de adverteerder. Hij wil niet enkel reach, hij wil bovenal de juiste context. Hier zijn magazine media natuurlijk in het voordeel. Hun kwaliteit staat als een paal boven water. 2019 zou dus wel eens een belangrijk jaar voor de magazine-uitgevers kunnen worden, zeker in het licht van de debatten rond ad fraud, viewability en brand safety. Misschien vestigen ze daar zelfs te weinig de nadruk op.

Uitgevers benadrukken te weinig hun troeven. Wanneer je als magazine-uitgever met packs met kortingen komt aandraven, speel je toch niet in op de kwaliteit van je medium?

Vindt u dat het marktaandeel van magazine media in de totale mediamix terecht is?

Ja en neen. Het marktaandeel is de laatste jaren gedaald en dat was misschien niet terecht. Maar anderzijds is het ook het gevolg van hoe de uitgevers zich de afgelopen jaren gedragen hebben.

Op welk vlak zouden uitgevers extra moeten investeren?

Het gedrag van de consument is de afgelopen jaren veranderd: hij kiest wanneer hij welke content tot zich neemt en via welk kanaal. Magazine media moeten dus nog meer voor de multiplatform approach kiezen. Print, online, social en events moeten op elkaar afgestemd zijn. In Nederland zie je sterk de opkomst van podcasts. Waarom zou je in ons land niet een interview in een printmagazine kunnen brengen, maar voor een volledige versie verwijzen naar een podcast?

Met de Libelle Winterfair en de Goed Gevoel Ladies Fair tonen onze bladen aan dat ze een community kunnen activeren. Maar die community wordt nog te weinig als een ambassadeur, als een influencer gezien. De invloed verschuift van merken naar mensen. Magazine media zou dus meer moeten samenwerken met influencers. In Nederland heeft influencer Chantal Janzen met &C net haar eigen magazine uit de grond gestampt. Ook het magazine van Linda De Mol is al jaren een van de sterkste groeiers bij onze noorderburen. En het is niet dat print in Nederland niet onder druk staat…

In België waren initiatieven als Goedele niet echt succesvol.

Dat klopt, maar volgens mij zat de timing daar verkeerd. De lancering van Goedele dateert van meer dan 10 jaar geleden. Toen waren influencers nog niet zo belangrijk. En misschien was het blad ook gewoon wat te niche…

 

Marijke Haccour - Zigt Marijke Haccour, Media Consultant Zigt Media

Lees ook wat andere media-experts te zeggen hebben: