Surf naar

WeMedia

Digitaal lezen heeft de toekomst (1)

Door de snelgroeiende populariteit van smartphones en tablets worden consumenten steeds grotere fans van digitale magazines. De nieuwe editie van Proof of Performance, een uitgave van FIPP (lancering 4 november), besteedt hier dan ook heel wat aandacht aan. In twee artikels – dit over het leesgedrag, een ander over adverteren – geven wij u alvast een voorproefje.

(tekst) Tablets zijn het favoriete platform om digitale edities te lezen (75%), zo blijkt uit onderzoek van Adobe (USA), hoewel ook smartphones (23%) en in mindere mate PC’s hiervoor gebruikt worden. Tabletbezit neemt nog steeds een enorme vlucht, maar de wereldwijde groei zal vermoedelijk vanaf 2015/2016 afvlakken. De belangrijkste motivatie om een tablet te kopen (IDATE/IHS iSuppli’s study) is dat hij gemakkelijk mee te nemen is (portable). Daarnaast vinden gebruikers hun tablet ‘cool’, functioneel, gebruiksvriendelijk en een goede vervanging voor de PC of laptop.

Het lezen op tablets is comfortabeler door het grotere scherm, waardoor tabletlezers regelmatiger (2,9 x /maand) en uitgebreider lezen (30 pagina’s per sessies) dan smartphone-lezers (1,7x/maand, 10 pagina’s per sessie).

Leesgedrag

In de USA heeft inmiddels 95% van alle magazines een digitale editie. Het aanbod aan digitale magazines is tussen 2011 en 2013 ongeveer 7 keer groter geworden. Het aandeel van digitaal in de totale oplage neemt snel toe, maar is vooralsnog beperkt:

  • USA 3,8%
  • Canada 3,0%
  • UK 2,5% in 2014

Gemiddeld las 5,2% van de Amerikanen al een digitale editie in 2013. Onder iPad-bezitters was dat percentage zelfs 17,5%. En de penetratie van digitaal lezen groeide nog met 16% in 2014. Van alle magazinelezers blijkt 5,9% zowel print als digitaal te lezen en leest slechts 0,6% alleen digitaal. Er blijkt een grote overlap te zijn tussen lezen op papier en digitaal: printlezers lezen af en toe hun favoriete titel ook digitaal en vice versa. Elk platform lijkt een specifieke eigen rol te hebben voor de lezers afhankelijk van het moment en de situatie. 43% van de digitale lezers leest ook meer dan 1 titel. Onderzoek in Nederland toonde aan dat ruim de helft (55%) van digitale magazinelezers digitaal andere magazines leest dan op papier.

Volgens datzelfde onderzoek is digitaal lezen ook in Nederland steeds meer in trek en zet het aan tot meer lezen: in 3 jaar tijd is het lezen van magazines op tablets gestegen van 2% naar 13%. Op smartphones is dat 9%. Van de respondenten geeft 79% aan evenveel of meer tijdschriften te lezen sinds ze digitaal zijn gaan lezen. 14% van de mensen die magazines op tablet lezen (app, website, pdf), koopt weleens een nummer op de tablet.

Waarom digitaal?

Mensen hebben uiteenlopende redenen om digitaal magazines te lezen, zoals onderstaande grafiek laat zien. Veruit de belangrijkste zijn het feit dat de content gemakkelijk toegankelijk is en dat alle magazines op 1 device meegenomen kunnen worden.

Engagement door nieuwe mogelijkheden

Veel digitale edities van magazines zijn momenteel wat content betreft nog een replica van de papieren versie. Zowel door de contentmakers zelf als door de adverteerders wordt nog weinig gebruik gemaakt van de ruime interactieve mogelijkheden. Dat is jammer want uit onderzoek van Adobe wereldwijd blijkt dat juist het gebruik van webviews, video, slideshows, audio e.d. het engagement aanzienlijk verhogen. 48% van de interactieve functies werd door de lezers van apps ook daadwerkelijk gebruikt. Een studie van Meredith rapporteerde dat na persoonlijk relevante content, onafhankelijk van het format, de interactieve elementen digitale edities juist zo spannend en boeiend maken.

Wordt vervolgd….

Proof of Performance Webinar

Op 4 november om 16 uur lanceert FIPP de nieuwe versie van Proof of Performance met een webinar. In een 45-tal minuten krijgt u achter uw eigen computer de belangrijkste feiten voorgeschoteld door de schrijver van POP, Guy Consterdine, FIPP Research Consultant en Esther Braspenning, voorzitter van de FIPP Research Committee & Media Knowledge Manager, The Ppress, Belgium.

Via deze link kunt u zich registreren: http://fipp.com/news/Free-webinar-presents-Proof-of-Performance-v2

 

Aanverwante artikels op deze website:

 

  • Crossplatform magazinemerken werken, Connected Consumers – klik hier 
  • Meer printmedia, meer return voor fmcg, BrandScience – Klik hier 
  • Lezen van magazines op tablet booming – klik hier