Surf naar

WeMedia

Digitaal lezen heeft de toekomst (deel 2- advertising)

De conclusies over het digitale gedrag zijn afkomstig van het jongste ‘Proof of Performance’-rapport van de internationale magazinefederatie FIPP. Op basis van verzameld studiemateriaal brengt het rapport het leesgedrag en het effect van advertenties in kaart. In een vorig artikel (link) gaven we al meer inzicht in leesgedrag, in dit artikel gaan we dieper in op advertenties in digitale magazines. Het rapport maakt daarbij een onderscheid tussen advertenties die één-op-één uit de printversie zijn overgenomen (SFP – Straight From Print), advertenties die aangepast werden om de leesbaarheid op tablet te bevorderen (DFT – Designed For Tablets) en advertenties die de specifieke interactieve voordelen van tabletlezen benutten (EFP – Enhanced For Tablets). We lichten enkele opvallende conclusies uit het boekje, dat binnenkort verschijnt

1. Print en digitale formaten hebben een vergelijkbare performantie: de positieve attitude t.a.v. van reclame in magazines geldt evenzeer voor de digitale edities. Digitaal scoort iets beter op vlak van informatie, conversatie en innovatie, terwijl print uitblinkt qua tijdverdrijf, plezier en praktisch gebruik.

2. Digitale advertenties doen lezers vaker actie ondernemen (70% vs. 59% voor print). Doorklikken (43%) en de site van het merk bezoeken (37%) zijn daarbij de meest ondernomen stappen.

3. Interactiviteit en met name video is een killer app voor digitale advertenties. Consumenten bekijken een tablet ad met video gemiddeld 87% langer dan een statische advertentie.

4. Toch is video nog te weinig aanwezig: slechts 1% van de advertenties bevat video, terwijl video net als andere toepassingen bijna één op drie consumenten aanzet om na het kijken actie te ondernemen.

5. Hoe meer interactie, hoe meer  actie consumenten ondernemen. Advertenties met meerdere interactieve toepassingen zorgen voor meer engagement.

6. Tot slot stipt de studie ook de complementariteit aan met print. 85% van de digitale lezers zegt  dat de boodschap beter overkomt en men eerder geneigd is tot kopen wanneer een advertentie zowel digitaal als op papier opduikt.

 

Meer info: ontdek het volledige rapport. Op 4 november is er een webinar over PoP2, waarbij in een klein uur door de inhoud wordt gegaan.