Surf naar

WeMedia

Euh…Native advertising?

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Bart Lombaerts, head of content bij SPYKE, legt (op verzoek van een Magazine Media-lezer) uit wat native advertising precies betekent.

Kunt u uitleggen wat native advertising precies betekent?

Native advertising is het publiceren van content die zowel inhoudelijk als vormelijk volledig past binnen het kanaal waarbinnen u dat doet. Vandaar de naam native. Het is één van de middelen die in content marketing kunnen worden ingezet. Waar we vroeger tevreden waren met commerciële teksten die vormelijk pasten in het medium waarin ze verschenen, streven we steeds meer naar content die beter past binnen het redactionele kader van het kanaal én binnen wat de doelgroep interesseert.

Voor mij is goede native advertising een win-win-win situatie. De lezer moet er iets aan hebben, als uitgever is het extra content van een hogere kwaliteit, en als adverteerder is het een manier om uw marketingboodschap op een subtiele, maar effectieve manier door te geven. Als adverteerder moet u echter opletten dat native stukken duidelijk ondertekend zijn, zodat de lezer weet dat er een commerciële partner achter zit. Doet u dit niet, dan kan de lezer het idee krijgen dat u hem probeert te misleiden, wat uiteindelijk een negatief effect zal hebben op uw merk.

Waarom wordt het een trend in 2020?

Native advertising wordt al langer gebruikt, maar in 2020 zal het steeds frequenter voorkomen omdat merken nog meer gaan inzien dat ze paid media moeten gebruiken bij hun content marketing aanpak. Moderne content marketing vertrekt vanuit de eigen kanalen, maar heeft daarbij nood om de content versneld bekend maken bij meerdere mensen. Native advertising is een vorm van paid media om de content breder en versneld te verspreiden. De adverteerder kiest dus best niet éénmalig voor een native artikel, maar blijft deze strategie gedurende een langere periode toepassen, om zo het gewenste effect te bereiken.

Ik hoop heel hard dat merken gaan beseffen dat ze dit op lange termijn moeten doen. Helaas wordt native advertising nog steeds te veel gebruikt als vervanging van een reclamecampagne. Volgens mij is dit een absoluut foute strategie.

Welke link met Magazine Media legt u?

Volgens mij is native advertising uitermate geschikt voor magazines en magazinewebsites omdat het doorgeven van informatie en inspiratie er echt bij hoort. Ook reclamepagina’s worden goed gepercipieerd door lezers. Het is een belangrijk deel van de leeservaring die ze opdoen. Laat native advertising zo nauw mogelijk aansluiten bij wat de lezer verwacht – magazines hebben vaak een zeer specifieke inhoud – en dan zal het effect ook krachtiger zijn. Ik ben er dan ook van overtuigd dat magazines en magazine media voor native advertising de sterkst mogelijke kanalen zijn.

Bart Lombaerts Bart Lombaerts, SPYKE