Surf naar

WeMedia

Het Greta-effect in de mode

Kleding is een van de meest milieu-schadende-industrieën ter wereld en bovendien staat ze ook niet bekend om de goede arbeidsomstandigheden in lage-lonen-landen (en zelfs ook bij ons te lande). Dat valt niet zo goed bij de zeer ‘purpose’-bewuste Gen Z. Een recente Britse studie bracht aan het licht hoe onze jongeren de mode de komende jaren zullen beïnvloeden.

Bent u mee met Gen Z?

Gen Z (ca. 16-24 jaar) staat voor milieubewustzijn en duurzaamheid. Recent Brits onderzoek stelt dat deze criteria bij aankoop van kleding en mode nu een rol beginnen te spelen, vooral bij deze generatie. Maar ook de Millennials (25-34 jaar) kopen bewuster kleding: 52% van de respondenten in deze groep gaf aan tweedehandskleding te kopen. De helft verkoopt zelf ook gedragen kleding en zegt kleding ook zelf te repareren.

Revolve store: Kleding uitwisselen

Bij Gen Z valt vooral het ruilen en lenen van kleding op: 75% van de ondervraagden in deze groep geeft aan dit het afgelopen jaar te hebben gedaan. Dat is ongeveer anderhalf keer meer dan gemiddeld. Ook uitleenservices voor kleding zijn in trek bij Gen Z: 54% heeft daarvan gebruik gemaakt of is erin geïnteresseerd. Uit Duits YouGov-onderzoek blijkt dat ouderen vaker kleding schenken (kringwinkels, inzamelingen), terwijl de jongeren kleding eerder aan bekenden doorgeven (41%).

Hun milieubewustzijn is hierin een grote factor: 68% in de leeftijd 16-24 jaar probeert meer ethische mode te kopen. Gemiddeld ligt dat op 57%. Het onderzoeksbureau spreekt van het ‘Greta-effect’ dat nu ook de modewereld bereikt heeft: jonge mensen zijn zich inmiddels goed bewust van de negatieve kanten van kledingproductie.

Een vergelijkbaar onderzoek in Duitsland vorig jaar (ism. Kantar) kwam met vergelijkbare data voor hun nationale markt. 68% van Gen Z zegt gedragen kleding te kopen. Aan de andere kant, zo toont onderzoek van YouGov, blijkt 63% van hen toch ook nog steeds Fast Fashion (zoals Primark, Zara en andere, al dan niet goedkope, modeketens) te kopen en vindt ongeveer een derde actuele trends en merken belangrijk. Een tegenstrijdig beeld, wat vooral aangeeft dat generaties geen homogene groepen zijn.

Ondanks die tegenstrijdigheid is er wel sprake van een duidelijke trend: Gen Z is bewuster en meer betrokken dan oudere generaties. 36% geeft de voorkeur aan duurzame materialen, 43% wil kleding zonder chemicaliën en 45% vindt cruelty-free-labeling (kledingproductie die geen dieren schaadt) belangrijk.

Bronnen: Horizont, YouGov

Gerelateerde artikels: