Surf naar

WeMedia

“Jonge creatieven zijn als Zwitserse zakmessen”

Dezer dagen overspoelt weer een nieuwe lading creatieven in spe de Belgische hogescholen. Een goed moment om eens na te gaan wie ze zijn en hoe ze denken. Het antwoord komt van Isabelle Hubinon, een van de meest bekroonde Belgen in de jaren 2000 en nu docente.

MAGnify 2019 logo

Kom op 3 oktober naar CC De Factorij in Zaventem voor MAGnify 2019
Meer informatie: www.magnify.be

Ze maakte jarenlang het mooie weer bij Publicis en Leo Burnett en is intussen al een aantal jaar actief als docente bij Helha (in Bergen). Kortom, dit jurylid van de StuMPA is de ideale persoon om het even te hebben over de nieuwe generaties studenten die binnenkort de creatieve wereld onveilig maken.

Hubinon omschrijft hen zelf als “echte Zwitserse zakmessen”. Ze legt uit: “Echt omdat ze authentiek zijn, ze gaan recht op hun doel af en ze willen echt boodschappen afleveren die vertrekken vanuit echte gevoelens. Zwitserse zakmessen omdat ze creatief moeten zijn, maar ook designer, fotograaf en community manager. Echte manusjes-van-alles zijn het. Ze moeten nieuwsgierig zijn, snel, reactief… Maar telkens ook uitstekend qua conceptdenken.”

Mooie toekomst voor nichebladen

Dat die jongeren zich vooral online bevinden, is een open deur intrappen. “Altijd op zoek naar wat er zich in real time afspeelt”, voegt Isabelle Hubinon eraan toe. “Online is waar ze communiceren, waar ze inspiratie vinden. Maar niet enkel online natuurlijk.”

Ook andere media kunnen hun aandacht trekken, ook traditionele media. Magazine-uitgevers moeten het daarbij volgens Hubinon slim spelen: “Studenten kopen nog magazines, maar eerder nichebladen die zich specialiseren in een domein dat hun interesse wegdraagt.”

Geef ze vertrouwen

Toch traditioneler dan gedacht dus. En dat geldt ook voor de events die ze belangrijk vinden. Ook voor studenten zijn de Creative Belgium Awards en de Cannes Lions “de Heilige Graal”, zoals Isabelle Hubinon het zelf omschrijft.

Ze heeft als uitsmijter nog een goede raad voor creatief directeurs die jong talent willen aantrekken: “Zorg ervoor dat je ervoor zorgt dat ze vertrouwen in zichzelf hebben, deel je truukjes en tips, en dan zullen ze ongetwijfeld schitteren!”

Meer over StuMPA en jonge creatieven: