Surf naar

WeMedia

Mensen houden van reclame…

… maar niet van lelijke, irrelevante en irritante advertenties en spots. Het reclamemijdend gedrag van consumenten is de laatste tijd internationaal groot nieuws als gevolg van het toenemend gebruik van zogenaamde ‘ad blockers’. Sanoma kopte hierover onlangs: “we moeten niet zielig doen over ad blockers. We kunnen hun opkomst zien als een logisch gevolg van de matige kwaliteit van display advertising de laatste jaren.”

Uit een recent onderzoek in de Verenigde Staten blijkt echter dat mensen nog speciaal voor de televisie gaan zitten om reclame te kijken. Klinkt dat gek? Niet als je weet dat de Super Bowl elk jaar een verzamelplaats is voor de meest fantastische, speciaal voor dat moment gemaakte commercials. Opmerkelijk: 78% van de ondervraagden bleek zich meer te verheugen op de commercials dan op de wedstrijd zelf. Iets vergelijkbaars is er aan de hand bij magazines op papier: de prachtige advertenties voor glamoureuze kleding, beauty en luxe producten zijn gewaardeerd en gewenst door de lezers. Vaak zijn ze evenzeer een reden om een magazine te lezen als de redactionele content.

Blijft de vraag waarom dat bij digitale reclame niet het geval is. Zowat iedereen is het erover eens dat de kwaliteit over het algemeen slecht is.  Dan zou de kwaliteit van de advertenties ongetwijfeld beter zijn.

Verhoog de kwaliteit en plaats minder

De combinatie van nieuwe technologie en goede storytelling is een krachtige cocktail die consumenten op hun wenken bedient en verleidt op sleutelmomenten in het aankoopproces. Nu de focus vooral op de techniek ligt (unieke gebruikers ID’s en cross-device targeting), voelen consumenten zich eerder op een enge manier gestalked, omdat advertenties hen lijken te volgen over het web en overal opduiken. Maar doelgerichte, creatieve content die relevant is voor de ontvanger zal eerder een positieve ervaring geven, ook voor advertenties.

Minder reclame in de digitale omgeving levert ook een betere ervaring: minder opeenhoping van beelden en snellere inlaadtijden voor de pagina’s. Belangrijker nog is dat minder advertentieposities de creatieve dynamiek van de reclamewereld zouden veranderen: geen saaie herhalingen meer, maar mooi uitgevoerde, engagerende verhalen.

De uitdaging ligt in het brengen van hoge creatieve kwaliteit. Want elke keer dat een internetgebruiker een ad blocker installeert, ontneemt hij de media- en reclamewereld de keuze om iets goeds te brengen. Hij maakt zelf de keuze en is vervolgens zoveel moeilijker bereikbaar.

Sanoma ziet wel een oplossing voor het ad blocker probleem: “Niet lukraak adverteren op voor de hand liggende kanalen, maar kiezen voor de juiste context, omringd met de juiste inhoud, en met mediamerken waarop u kunt vertrouwen om de juiste doelgroep te bereiken. Zowel online als offline. Dat is de manier om te zorgen dat uw advertentie niet als irriterend wordt beschouwd.”

Bron: Digiday, Sanoma