Surf naar

WeMedia

“Sectorinitiatieven op vlak van programmatic zijn prachtig”

Een magazine is het resultaat van tientallen mensen. Naast een redactie en een commerciële afdeling zijn er heel wat mensen die wat meer achter de schermen werken, maar cruciaal zijn voor het succes van een titel. In onze nieuwe rubriek ‘The Makers’ laten we u hun job en hun mening ontdekken. Deze keer is het de beurt aan Els Van Humbeeck, Advertising Operations Manager bij De Persgroep.

“Ooit noemde iemand me de spin in het web”, verklapt Els Van Humbeeck. “Of die persoon dat positief of negatief bedoelde, weet ik echter niet…”

Het geeft alleszins aan waar het ‘AdOps’-team van Els zich mee bezighoudt. “Wij komen in actie zodra een advertentie verkocht is”, legt ze uit. “We zorgen dat ze wordt ingeboekt voor productie en facturatie en maken bij magazines en kranten een bladindeling. Voor online doen we de trafficking en voor programmatic het  yield management; tot slot is er ook de kwaliteitscontrole en campagnerapportering.” Een hele boterham! Het team telt dan ook maar liefst 30 medewerkers. “Het begint bij een order en eindigt op de drukplaat”, vat Els het samen.

De samenwerking met sales is volgens de Advertising Operations Manager duidelijk. “Wij nemen over zodra de verkoop is afgesloten. Toen ik 7 jaar geleden begon leverden we ook commerciële ondersteuning, maar snel hebben we een duidelijke lijn getrokken.”

“Sales houdt zich met het commerciële bezig, wij staan in voor de operationele zaken en projecten. De afgelopen jaren hebben we op dat vlak sterk gewerkt aan de efficiëntie.”

“Er waren nogal wat teams verspreid in de organisatie en die hebben we samengebracht. Daarna hebben we eenzelfde flow uitgewerkt voor alle media en hebben we stevig geautomatiseerd.”

Dit betekent meteen dat het profiel van een medewerker van ‘AdOps’ sterk evolueert. “We hebben minder en minder orderverwerkers nodig en meer en meer brains”, zegt Els daarover. “Heel wat teamleden die vroeger bv enkel rubrieksorders verwerkten, werken nu ook voor digitale campagnes.”

Kennis van online is duidelijk een must.

“Het digitale neemt zo’n 70 % van mijn tijd in”, klinkt het. “Er is duidelijk een shift in focus. Binnen het digitale gaat tegenwoordig veel aandacht naar alles wat programmatic is. Ik heb er de laatste tijd veel tijd aan gespendeerd: je moet mensen vinden, je moet de processen herzien, er zijn sectorinitiatieven…”

“We hebben ons voor programmatic digital de loef laten afsteken door buitenlandse spelers, waardoor we verplicht waren om op hun systemen mee te draaien”, wijst Els op het belang van sectorinitiatieven. “Vandaar dat ik het uitermate belangrijk vind dat er nu voor print een gemeenschappelijke tool op de markt komt in samenspraak met de mediabureaus. Die uitrollen heeft een grote strategische impact.”

Het is trouwens iets waar Els heel blij mee is, die samenwerking binnen de sector. “Ik vind het sterk dat we erin slagen om tools op de markt te brengen die eenvormigheid bieden voor de markt, maar waar elke uitgever nog steeds zijn eigenheid in kwijt kan. Ik merk dat dergelijke initiatieven in  andere landen steevast mislukken.”

Slotvraagje: Welke evolutie in de magazinewereld moeten we volgens Els zeker in de gaten houden? “Geautomatiseerde aankoop is er zeker één van”, klinkt het beslist. “Belangrijk is daar zoals gezegd om de controle te houden binnen de Belgische sector. Daarnaast worden magazines steeds meer merken, denk maar aan  de Nationale Ninadag of de Goed Gevoel Ladies Fair. Die verbreding zal zeker nog toenemen.”

 

Lees ook de verhalen van andere ‘Makers of Magazines':

The Makers of Puskás, Jonas Heyerick & Jelle Vermeersch, Cascade
John Jeanquart, Marketing Manager, Produpress
Eva Janssens, Inbound Sales Executive, Sanoma
Linda Scheerlinck, Research Manager bij Roularta