Surf naar

WeMedia

Soms kan papier gewoon meer

Ieder jaar duiken weer zeer vindingrijke printadvertenties op die – zoals het 2014 world report van Innovations in magazine media het omschrijft – lachen in het gezicht van doemdenkers. Vooral omdat ze troeven uitspelen die digitale reclame meer dan waarschijnlijk nooit zal kunnen benutten. Zo bedacht Fanta een manier om lezers via een printadvertentie te laten proeven. Het drukte een advertentie af op eetbare rijst die gezegend was met een infusie van de Fanta-smaak.

Nog in het zintuiglijke register kwam Novalia, een fabrikant van drumstellen, met een advertentie om op te slaan. Een speciale ‘conductieve’ inkttechnologie zorgde ervoor dat het oppervlakte een luidspreker werd met zeven verschillende geluiden. De stap verder zijn advertenties die een probleem van de lezer oplossen.

Nivea kwam met een advertentie waaraan je via een zonnepaneeltje een gsm kan opladen (om langer op het strand te kunnen zonnen).  Als trouwe magazineadverteerder bracht het merk Nivea ook in 2014 weer een speciale advertentie om haar gebruikers het leven op het strand te vergemakkelijken: de papieren advertentie in combinatie met een app helpt ouders hun kinderen in de buurt te houden.