Tablet dominant bij digitale lezers

Onderstaande studie won dit jaar een zilveren FIPP Insight Award. Wij brachten in januari reeds de meest relevante resultaten van deze Engelse studie naar magazineverkoop in het Amazon-tijdperk. Vanwege de award brengen we de studie nogmaals onder uw aandacht. Voor de volledigheid hebben we aan het artikel nu de presentatie van de PPA zelf toegevoegd.

65% van consumenten die digitaal magazines lezen, blijft evenveel lezen als voorheen. Digitaal lezen gebeurt door jongeren steeds meer op hun smartphone (50% van 15-24 jarigen), terwijl de tablet voorlopig over alle leeftijdsgroepen heen nog het belangrijkste apparaat blijft. Dat blijkt uit een onderzoek van de PPA in Engeland naar magazine-abonnementen.

Nog altijd heeft 98% van magazinelezers een of andere link met het papieren magazine. 70% heeft totaal geen digitaal contact met magazinemerken en dat willen ze graag zo houden. Print is voor velen een digitaal-vrije oase, een vluchtoord van de hectische, altijd-geconnecteerde wereld.

“I sit in front of a screen all day at work. I text and Facebook on the train in and out of work. The last thing I want to do when I get home is to sit with my tablet or phone. I just want to curl up with a real magazine – when I say “real” I mean print.”  

En toch… Multiplatform consumenten worden een steeds interessantere groep, vanwege hun socio-demografische profiel en hun uitgave- en consumptiepatroon. Gemiddeld gebruiken lezers 1,4 apparaten. Jongeren zijn vaker multiplatform consumenten en met name dominant in smartphonegebruik. 72% van alle digitaal actieve lezers gebruikt een tablet.

PPA

Hoe meer touchpoints er zijn, hoe dieper de engagement met het magazinemerk. Voorwaarden zijn wel een consistente kwaliteit over alle platforms heen en een groot gebruiksgemak.

Dit alles concludeert de PPA in Engeland uit een uitgebreid onderzoek naar de ontwikkeling van magazine-abonnementen. Het belangrijkste kenmerk op dit moment is het verschil tussen digitale en niet-digitale consumenten. Zodra er een digitale dimensie aan het gedrag wordt toegevoegd, veranderen de verwachtingen: ze worden minder voorspelbaar en veeleisender.

PPA onderscheidt 7 segmenten van magazine-kopers:

  • Traditionele print-only abonnees (Print Zealots & Print Conservatives genaamd)
  • Meer wisselende, retail-gebaseerde print-only consument (Print Flexers & Print Dabblers)
  • Drie digitaal actieve segmenten (Digital Enhancers, Digital Experimenters & Digital Radicals); hoe digitaler de consument is, hoe minder tijd hij aan magazine-content besteedt.

Het gevolg van digitaal lezen is dat de hele magazine-ervaring langzaamaan verandert. Lezen gebeurt veel meer verspreid over de dag in kortere periodes en minder tijdens een geconcentreerde periode in de avond. Er wordt ook meer buitenshuis gelezen, onderweg en op het werk. Daardoor is het lezen meer opgedeeld in korte periodes. Vergeleken met andere media en entertainment services (zoals Netflix), is het aankopen van een magazine nog altijd meer een verwenmoment, een aankoop voor jezelf. Magazine lezen is ook eerder een solo-ervaring.

Bron: PPA – Reimagining the Magazine Subscription