Tape Op Magazine: “We want to discuss making art”

Tape Op magazine cover

Een blad voor geluidstechnici dat kunst boven techniek plaatst. En bovendien gratis is. Dat is Tape Op Magazine. Welkom bij het meest eenvoudige business model ter wereld!

Voor elke niche is er wel een magazine, wordt wel eens gezegd. Het beste bewijs dat deze uitspraak klopt, is misschien wel Tape Op Magazine. Dat richt zich immers tot geluidingenieurs, muzikanten en producers. Kortom: iedereen die bezig is met de technische kant van het maken van platen en cd’s.

Extra opmerkelijk: Tape Op Magazine – genoemd naar het hulpje van de geluidstechnicus die op de knoppen moest duwen afhankelijk van het kanaal waarop opgenomen werd – is een gratis magazine. De papieren versie sturen de uitgevers naar wie dat wil, zolang de persoon zich in de Verenigde Staten bevindt. Het heeft tegenwoordig een oplage van 70.000 exemplaren.

Tape Op podcasts

Bewoners van een ander werelddeel kunnen het gratis digitaal lezen. Op internet is het blad aanwezig met een pdf-versie en een ‘web-versie’. En daarnaast zijn er podcasts. Uiteraard, zouden we zeggen… Waarom het blad niet enkel digitaal bestaat? Omdat ze weigeren keuzes te maken. Op de vraag of ze ‘anti-digital recording’ zijn, antwoorden ze: “No, we’re not pro-analog either. Tape Op is about making the best recordings possible with the tools available, regardless of whether they’re analog or digital.”

Het business model van het blad is zeer eenvoudig: het leeft bij de gratie van adverteerders. En die zijn in grote getalen aanwezig in Tape Op Magazine. Het zeer specifieke publiek is natuurlijk een droom voor verdelers van audio- en opnamemateriaal. Dat het magazine gemaakt wordt in een gigantisch groot land (met tal van potentiële adverteerders) helpt natuurlijk om het business model in stand te houden.

Dat publiek krijgt vier keer per jaar zijn peers en idolen te lezen: producers en geluidstechnici vertellen over de memorabele opnames, er zijn reviews van producten en verder de rubrieken die in zowat elk blad terugkomen. Al ligt de focus duidelijk niet op de technische kant van de zaak. “We want to discuss making art”, aldus de oprichters die sinds 1996 de touwtjes in handen hebben. We kunnen ze geen ongelijk geven.

Meer magazine-inspiratie opdoen?