Trends in mobile, apps & wearables (2)

Naast online advertentiefraude is mobile het meest ‘trending’ onderwerp in de mediawereld. En met reden, want het aandeel van mobile advertising is de snelste groeier in de reclamebestedingen. Volgens Forrester besteden consumenten nu al meer tijd aan mobiel internet dan aan internet via de PC, meer bepaald in groeilanden. Daarom onderstaand overzicht van de belangrijkste feiten en cijfers uit het FIPP Special Report over Mobile, apps en wearables.

Lees deel 1 van dit artikel hier

Demografie (vervolg)

In de meeste werelddelen is de bevolking al sterk geconnecteerd via mobiele apparaten, zo zegt het We Are Social’s rapport van januari 2015. Het is zelfs zo dat het aantal mobiele connecties in heel wat gevallen hoger is dan de totale bevolking van een regio omdat veel mensen meerdere telefoons bezitten (privé en zakelijk) en meerdere mobiele netwerken gebruiken.

grafiek 4a  grafiek 5a

De hoogste penetratie van mobile connecties vinden we in Oost-Europa: 139%, gevolgd door Zuid-Amerika (126%) en West-Europa (125%).

Er zijn grote verschillen tussen de wereldregio’s als het gaat om de mate waarin mensen internettoegang hebben. Een globaal gemiddelde zegt dus eigenlijk niks. Deze verschillen worden veroorzaakt door de prijs van internettoegang, die afhankelijk is van factoren als penetratie van PC en mobiele apparaten, de prijs en het aanbod daarvan, wifi bandbreedte en besteedbaar inkomen.

mobile ownership, by world region

Een interessant gegeven is het gebruik van verschillende apparaten gedurende de dag. Deze data zijn alleen voor de Verenigde Staten beschikbaar, maar aangezien dit de meest ontwikkelde markt is, zegt dit waarschijnlijk ook iets over consumptiepatronen in andere markten (in de nabije toekomst).

Het gebruik van mobiele apparaten, tablets en smartphones vertoont voornamelijk een piek in de forensentijdvakken: de ochtend en late namiddag tot in de vroege avond. Internetgebruik via de PC heeft tijdens de werkuren nog de bovenhand.

mobile usage during times of day

Internetactiviteiten per apparaat

GWI concludeert uit eigen gebruiksstudies dat de PC nog altijd veruit de nummer 1 is voor de meest populaire content, zoals videoclips, online games, films, muziek, on-demand televisie, live radio, sportprogramma’s, podcasts en volledige televisieprogramma’s.

internet activities by device

‘Second screen’ apparaten

Mobiele apparaten worden het meest gebruikt als “second screen”, dus tegelijk met televisie.  Daarna komen laptops, desktops, tablets en e-readers.

second screens globally

Download het volledige rapport hier 

* FIPP publiceert in 2015 een reeks interessante ‘Special Reports’ over de meest actuele trends in de globale mediawereld. Onderwerpen zijn:

  1. Video (deel 1 & deel 2)
  2. Social media
  3. Mobile
  4. Big data
  5. Digital Revenue
  6. Content (October 2015)
  7. Magazine media (multi-platform brands) (September 2015)