Het World Advertising Research Centre heeft de jaarlijkse prijzen uitgereikt voor beste gebruik van data in een effectieve communicatiestrategie. De WARC Grand Prix winnaar, Prospan, bewijst hoe krachtig een consumenteninzicht kan zijn (Lees ook hoe Dove dat deed) en hoe data ingezet kan worden voor extreme doelgroepsegmentatie. Het is bovendien een mooi voorbeeld van een relevante magazinecampagne. Resultaat van alle inspanningen: +54% clickthrough en +27% verkopen.
Het Australische hoestsiroopmerk moest met een klein budget door het grote farma-geweld zien te breken. Door zich te baseren op een belangrijk consumenteninzicht (moeders denken dat tegen hoest niks aan te vangen is) uit kwalitatief onderzoek en analyse van online zoekpatronen, wist het bureau een relevante creatieve campagne te ontwikkelen voor digital en print: Don’t ignore a cough.
[metaslider id=15259]
Het reclamebureau, Affinity, creëerde voor de klant een hoestsimulator op basis van first party en search data, in combinatie met social, search strings, temperatuur, vervuilings- en Medicare data. Zo konden profielen van moeders gecreëerd worden, die real time te maken hadden met hoestende kinderen. Op basis daarvan werden mediabudgetten in programmatic aan- en uitgezet.
Sinds de lancering is het aantal verkochte producten met 27% gestegen.
Bron: WARC
Gerelateerde artikels:
- Bill Gates, Bono en AR in nieuwe editie TIME
- Ad in the Picture: IKEA makes people pee on this ad to get a discount
- Inspiratie voor onder de kerstboom: 35 geniale advertenties
- Ad in the Picture – Scary Winter by Regione Lazio
- Eurobest jurylid Philippe De Ceuster: “Voor een nieuw product is het eenvoudiger een opvallende advertentie te maken”
- 365 dagen creativiteit (vervolg)