Magazine media staan gelukkig weer positief in de belangstelling, zo bleek ook tijdens MAGnify op 4 oktober (lees hier meer). Steve Goodman van Group M legde uit waarom de bureaugroep een heroverweging maakt van de rol van magazines in de mediamix (zijn presentatie vind u hier). Overal ter wereld lijkt er meer waardering voor de dynamiek en werking van magazinemerken te zijn. We tonen u hier enkele voor België interessante en relevante facts uit ons omringende landen.
Lees ook deel 1: Wat u nog niet wist over magazine media
Onze Duitse collega’s van de VDZ riepen enkele jaren geleden de term Editorial Media in het leven, waarmee ze over alle kanalen heen onderscheid maken tussen media die gedreven worden door redactionele content versus sociale media en functionele media, zoals zoekmachines. De term Editorial Media maakt het mogelijk om het verouderde ‘kanalendenken’ achterwege te laten en te focussen op de kern van elk medium: het primaire nut dat het voor de gebruiker heeft.
In het jaarboek ‘Editorial Media Factbook’ zijn alle onderzoeken en feiten samengebracht. En dat is behoorlijk wat.
Professionele content schept vertrouwen
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen duidelijk verschil weten te maken tussen de drie mediatypen. 72% geeft aan dat Editorial Media door professionals gemaakt wordt, wat vertrouwenwekkend is.
Vergeleken met platformen, maar ook met social media (lees ook: Mediacontext beïnvloedt merkvertrouwen) wekt Editorial Media dan ook behoorlijk wat meer vertrouwen op bij de lezers, zowel voor nieuws als algemene informatie.
Zoals ook uit onderzoek onder jongeren bleek , is meningsvorming een belangrijke functie van de media en vinden mensen dat media hen de mogelijkheid (informatie) en de ruimte moeten bieden om een eigen mening te vormen.
Reclame is interessant
Ook naar de rol van reclame binnen Editorial Media is al veel onderzoek gedaan: voor de gebruikers is dat een integraal onderdeel van de ervaring en hoort het er gewoon bij. Daardoor ervaren mensen het ook niet als irritant, maar eerder als interessant, informatie en tot kopen aanzettend.
Door het aanbod aan kwaliteitscontent bij Editorial Media is het vrij logisch dat lezers en paginabezoekers meer tijd aan een pagina besteden dan bij social media en functionele media, waar je meestal sneller doorklikt. Uit Duits onderzoek blijkt dat een redactionele pagina zelfs ca. anderhalf keer zolang bekeken wordt als social media (116 vs 80 sec.) en ca. drie keer zo lang als functionele media (116 vs 40 sec.).
Aandacht is de sleutel
Van tijdbesteding is de link snel gelegd naar aandacht. Zoals tijdens MAGnify nog eens duidelijk door Bruno Poyet en Benoît Bochu van Impact Mémoire uitgelegd (bekijk de presentatie hier), is aandacht een eerste vereiste voor informatieverwerking, wat weer aan de basis ligt van alle reclame-effecten. (lees ook: Aandacht! Voorspelt verkoop)
Daarmee zijn we in Frankrijk aangekomen, waar de ACPM (vergelijkbaar met onze CIM) onlangs een overzicht presenteerde van interessante feiten en cijfers over ‘de pers’, toepasselijk La Preuve genaamd. Een van de zaken die onze aandacht trok, was de grafiek met top 5 redenen waarom mensen perstitels via sociale media volgen:
Om de actualiteit bij te houden is snelheid vereist en zijn digitale kanalen onovertroffen, maar ook in Frankrijk zijn geprinte uitgaven nog altijd primair als het gaat om informatie over mode, schoonheid, financiën, automotive en home deco. Voor reizen en tourisme nemen ze de tweede plaats in na het internet.
Elke passie heeft zijn magazine
Zoals ook uit eerdere studies bleek, zijn magazine media belangrijk voor allen die een passie hebben: een onderwerp dat hun identiteit vormt en dat eerder een levensstijl is dan een hobby (lees ook: Passie voedt zich met magazine media). Dit kwam tijdens MAGnify nog eens ter sprake in de sofa sessie als een van de redenen dat in de laatste CIM Persstudie met name de special interestmagazines het goed blijken te doen. In Frankrijk blijkt uit de persstudie bovendien dat mensen die bovengemiddeld sterk geïnteresseerd zijn in merken, magazine media lezen.
Onze zuiderburen zijn het in elk geval op een punt met de Duitsers eens: ze geloven magazine media en kranten meer dan andere media. En de redenen hiervoor? Persmedia geven betrouwbaardere informatie, completere informatie, geloofwaardiger en ze leveren bovendien commentaren en analyses die mensen op prijs stellen. Niet verwonderlijk dan dat 65% van de respondenten aangeeft bereid te zijn om voor magazines te betalen (62% voor kranten).
Bronnen: VDZ Editorial Media Factbook, ACPM La Preuve
Lees ook:
- Merkvoorkeur tot 50% hoger bij adverteren in vertrouwde omgeving
- What Bruno Poyet and Benoît Bochu said at MAGnify 2018
- What Steve Goodman said at MAGnify
- “Zonder aandacht geen herinnering en dus geen impact van je boodschap”
- MAGnify innoveert: rondetafelgesprek over (Post-)Millennials en mediamerken (de video)
- De toekomst van smartphone content ziet er zo uit